Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszamy do udziału w ogólnopolskiej konferencji poświęconej konserwacji i restauracji malowideł ściennych, która odbędzie się w Krakowie, w auli Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki (Pl. Matejki 13), w dniach 20-21 listopada 2025 roku.
Konferencja organizowana z okazji 75-lecia krakowskiego Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, dedykowana pamięci profesorów: Marii Ostaszewskiej oraz Władysława Zalewskiego.
Towarzyszyć jej będą:
- wystawa poświęcona dorobkowi Profesorów: Marii Ostaszewskiej i Władysława Zalewskiego, we foyer auli ASP (Pl. Matejki 13),
- bal konserwatorów-restauratorów dzieł sztuki w siedzibie Sekcji Konserwacji Okręgu Krakowskiego ZPAP (ul. Łobzowskiej 3).
Poniżej tematyka planowanych paneli i terminy nadsyłania abstraktów.
Konferencja będzie bezpłatna, ale liczba miejsc jest ograniczona, prosimy zatem o rejestrację za pośrednictwem formularza, do którego link zamieścimy już wkrótce.
Udział w balu będzie odpłatny – koszt zostanie określony w zależności od liczby uczestników. Uprzejmie prosimy o wstępną deklarację udziału w balu podczas rejestracji.
Organizatorami wydarzeń są Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie wraz z Sekcją Konserwacji Okręgu Krakowskiego Związku Polskich Artystów Plastyków i Stowarzyszeniem na Rzecz Ochrony Dziedzictwa Kulturowego KON-TAKT. W razie pytań prosimy o kontakt mailowy: konferencja.konserwacja.2025@gmail.com.
Panel I: Konserwacja malarstwa ściennego – historia i współczesne wyzwania
Panel będzie poświęcony szerokiemu kontekstowi działań konserwatorskich w zakresie malarstwa ściennego. Będzie stanowić przestrzeń do analizy zarówno historycznych uwarunkowań, jak i współczesnych wyzwań z jakimi mierzą się konserwatorzy.
1. Historyczne konteksty konserwacji malarstwa ściennego Refleksja nad zmianami w podejściu do konserwacji na przestrzeni lat, ich wpływem na współczesne działania oraz perspektywami rozwoju w tej dziedzinie.
2. Strategia, planowanie i rozwiązania administracyjno-prawne Problemy i wyzwania związane z konserwacją malowideł ściennych w procesach projektowych i administracyjnych. Rola współpracy między konserwatorami-restauratorami, projektantami, właścicielami obiektów zabytkowych oraz administracją ochrony zabytków.
3. Społeczny odbiór działań konserwatorskich, krytyka konserwatorska.
Postrzeganie przebiegu i efektów prac konserwatorskich i restauratorskich przez społeczeństwo. Rola komunikacji, w tym mediów społecznościowych w popularyzacji
i krytyce działań konserwatorskich, oraz ich wpływu na postrzeganie pracy konserwatorów.
4. Interdyscyplinarna współpraca Omówienie znaczenia interdyscyplinarnej współpracy przy projektach obejmujących konserwację malowideł ściennych (adaptacja historycznych obiektów do nowych funkcji, zagadnienia aranżacji i ekspozycji malowideł, prewencja konserwatorska, itp.)
5. Kształcenie konserwatorów-restauratorów malowideł ściennych
Dotychczasowe metody kształcenia specjalistów w tej dziedzinie oraz wyzwania związane z dostosowaniem procesu nauczania do współczesnych realiów i standardów konserwatorskich.
Panel II: Zabiegi konserwatorskie – materiały, metody, wyzwania ponownej konserwacji
Panel będzie koncentrował się na kluczowych aspektach praktyki konserwatorskiej, wytyczając kierunki jej rozwoju.
1. Procesy i zabiegi konserwatorskie Technika i technologia działań konserwatorskich przy malowidłach ściennych, w tym nowoczesne rozwiązania oraz ich zastosowanie w praktyce. Badanie materiałów – ich właściwości, trwałości oraz zgodności z historyczną technologią wykonania.
2. Dawne interwencje konserwatorskie i ponowne konserwacje Dawne zabiegi konserwatorskie – ich dokumentacja, skuteczność, wpływ na długoterminowe zachowanie obiektów oraz ocena ich zgodności z dzisiejszymi standardami. Problematyka kolejnych interwencji konserwatorskich – wyzwania związane ze stosowaniem nowych metod i środków w kontekście wcześniejszych działań.
Panel III: Badania i prewencja w konserwacji malarstwa ściennego
Panel poświęcony zagadnieniom badawczym związanym z konserwacją, ochroną i rozpoznaniem budowy i stanu zachowania malowideł, również nietypowych (np. obiektów sztuki współczesnej), z uwzględnieniem interdyscyplinarnego podejścia, wykorzystania zaawansowanych technik analitycznych oraz prewencji konserwatorskiej.
1. Technika i technologia oryginału Badania nad warsztatem twórcy, zastosowanymi technikami oraz materiałami, które pozwalają na lepsze zrozumienie procesu tworzenia i podejmowanie świadomych decyzji konserwatorskich, w tym współcześnie stosowane metody badawcze.
2. Ocena stanu zachowania oraz badania nad procesami degradacji Diagnostyka stanu malowideł ściennych, w tym identyfikacja uszkodzeń i zmian zachodzących w malowidłach ściennych, czynników i mechanizmów ich degradacji, również współcześnie stosowane metody badawcze. Próby modelowania wpływu wymienionych czynników na obiekty w dłuższej perspektywie czasowej.
3. Prewencja w ochronie malarstwa ściennego Strategie ochrony prewencyjnej obejmujące monitorowanie mikroklimatu, zarządzanie
środowiskiem przechowywania i ekspozycji, a także minimalizację ryzyka związanego z czynnikami zewnętrznymi i działalnością człowieka.
4. Interdyscyplinarność w badaniach konserwatorskich Rola współpracy specjalistów – badaczy z różnych dziedzin, takich jak chemia, fizyka, historia sztuki czy mikrobiologia, w kompleksowym rozpoznaniu i ochronie malowideł ściennych.
Panel IV: Nowe wyzwania i techniki cyfrowe w konserwacji malarstwa ściennego
Panel będzie poświęcony nowym wyzwaniom jakie niesie współczesna konserwacja i restauracja malarstwa ściennego, oraz roli technologii cyfrowych w dokumentacji, projektowaniu i procesach konserwatorskich.
1. Techniki cyfrowe w dokumentacji konserwatorskiej Wykorzystanie zaawansowanych narzędzi cyfrowych, takich jak fotogrametria, skanowanie 3D, technologia AR/VR, czy cyfrowa rekonstrukcja w procesach dokumentowania i analizowania stanu zachowania malowideł ściennych.
2. Cyfrowe wspomaganie procesów projektowych Rola technologii cyfrowych w modelowaniu konserwatorskim, planowaniu zabiegów ochronnych oraz wizualizacji efektów prac w środowisku wirtualnym.
3. Digital painting i rekonstrukcje cyfrowe Możliwości i ograniczenia cyfrowej rekonstrukcji utraconych fragmentów malowideł ściennych oraz jej znaczenie w kontekście dokumentacji i prezentacji dziedzictwa kulturowego.
4. Interdyscyplinarność w zastosowaniu innowacyjnych narzędzi cyfrowych
Współpraca ze specjalistami w zakresie wykorzystania nowych technik w dokumentacji, projektowaniu, aranżacji oraz rozwiązywaniu innych nietypowych problemów.
Wytyczne dotyczące nadsyłania abstraktów i posterów
1. Wytyczne dotyczące nadsyłania abstraktów wystąpień
· Termin nadsyłania – ostateczny termin nadsyłania abstraktów upływa 19.05.2025
· Objętość abstraktu – zalecana długość to 1500–2000 znaków ze spacjami
· Język – abstrakty powinny być przygotowane w języku polskim i angielskim
· Struktura abstraktu – tytuł prezentacji, imię i nazwisko autora(ów), afiliacja, adres e-mail, słowa kluczowe, treść abstraktu
· Format pliku – preferowany format edytowalny, np. .doc
· Sposób nadsyłania – abstrakty należy przesyłać na adres e-mail: konferencja.konserwacja.2025@gmail.com
2. Wytyczne dotyczące posterów
· Termin nadsyłania – zgłoszenia wystąpień posterowych przyjmowane są do 19.05.2025
· Abstrakt posteru – Objętość – zalecana długość to 1000 znaków ze spacjami – Język – abstrakty powinny być przygotowane w języku polskim i angielskim – Struktura abstraktu – tytuł posteru, imię i nazwisko autora(ów), afiliacja, adres e-mail, słowa kluczowe, treść abstraktu – Sposób nadsyłania – abstrakty należy przesyłać na adres e-mail: konferencja.konserwacja.2025@gmail.com
· Format i wymiary docelowego posteru – Rozmiar – standardowy format A1 (594 mm × 841 mm) – Orientacja – pionowa
· Elementy graficzne – Zaleca się użycie czytelnych grafik, schematów i zdjęć o wysokiej jakości
· Kwestie techniczne – Rekomendowane fonty bezszeryfowe – np. Arial, Calibri, w rozmiarze 22–24 pt
3. Dodatkowe informacje
· Publikacja abstraktów – abstrakty zaakceptowanych wystąpień i posterów zostaną opublikowane w materiałach konferencyjnych, dostępnych również na stronie konferencji
· Prezentacja posterów – Zakwalifikowane i wydrukowane postery autorzy powinni dostarczyć przy rejestracji na konferencję