3.10.2017 w Krakowie w ramach IV Koncertu Prawykonań Utworów Akordeonowych wystąpili konserwatorzy z niecodziennym projektem – “Utworem na konserwatorów, konferansjera i akordeon w roli drugoplanowej” Bożeny Boby-Dygi. Studentki Wydziału konserwacji i restauracji dzieł sztuki ASP w Krakowie – członkinie Koła naukowego na wydziale oraz Koła młodych OK ZPAP Katarzyna Feć i Monika Topolska wraz z nestorem polskiej szkoły konserwacji Prof. Władysławem Zalewskim zagrali na scenie siebie – bowiem jak przez niewidzialną ścianę publiczność mogła podglądnąć i podsłuchać co się dzieje w pracowni. Obiekty – rzeźby i obraz zostały udźwiękowione i można było usłyszeć naturalne działania konserwatorskie jak muzykę, dzięki znakomitemu realizatorowi i znawcy muzyki współczesnej Andrzejowi Czoperowi. Wszystko komentował i objaśniał konferansjer, znany już środowisku konserwatorskiemu z jubileuszu Sekcji Konserwacji OK ZPAP, Arkadiusz Sfora czytając między innymi fragmenty z programów konserwatorskich i dokumentacji. Jako, że utwór prawykonany został w ramach wydarzenia poświęconego muzyce akordeonowej nie mogło braknąć tego instrumentu – akordeon zwany przez kompozytora Zbigniewa Bargielskiego “muzycznym kameleonem” doskonale wcielił się w rolę oprawy scenicznej i zarówno scalał dźwięki wydobywane narzędziami m.in. takimi jak dłuta, papier ścierny, szczotki, szpachle, skalpele jak i akcentował np. wejście profesora oraz naśladował wszechobecne w pracowniach radio. Na akordeonie zagrał laureat kilkudziesięciu nagród na konkursach instrumentalnych w kraju i za granicą, doktorant Akademii muzycznej w Krakowie Wiesław Ochwat. Tajemnicza działalność konserwatora opuściła ramy pracowni i rusztowań, a wkroczyła na scenę i zatoczyła szerszy krąg niż tylko wśród osób zainteresowanych zabytkami. Synteza sztuki oraz nietypowa forma popularyzacji i promocji działań konserwatorskich postawiła pierwszy krok. Planowane jest ponowne wykonanie tego utworu – ale o tym będziemy informować w swoim czasie.

Fotorelacja